söndag 3 maj 2015

Hauru no ugoku shiro (2004)



Alternativa titlar: Det levande slottet, Howl's moving castle


Hollywood har Pixar Animation Studios, Japan har Studio Ghibli. Inför Decennier hade jag bara sett en enda Ghibli-film och jag ville se några fler filmer från dem. När film efter film varit grymma har jag adderat fler och fler. Belöningen har varit starka treor, fyror och en femma till och med. Självklart ville jag se Howl's moving castle, eller Det levande slottet som den heter på svenska.

Jag brukar kolla med systerdottern Clara vad hon tycker om de olika Ghibli-filmerna jag ser. Syster har bra nog visat dessa filmer för kottarna. Clara svarade att hon tyckte att den var bra, men att den inte hade så himla mycket handling såvitt hon kom ihåg. Det var ett intressant svar. Filmen innehåller en tjej som blir förvandlad till en gammal gumma, en ung trollkarl som förvandlas till en fågel titt som tätt, ett slott som går på fyra ben och en demoneld... Inte så mycket handling? Det lustiga är att jag förstår precis varför hons skrev så. Efter filmen är klar känner jag likadant. Handlingen är mycket otydlig.


Denna Miyazaki-film innehåller flera kännetecken som jag känner igen från hans filmer. Där finns de flygande mekaniska fordon som ger mig steam punk-vibbar. De känns igen från Nausicaä. Städerna som tagna från sydeuropa påminner om de i Kikis expressbud. Och att ont och gott suddas ut återkommer här från Mononoke. Häxan som förtrollar Sofi, vår kvinnliga huvudperson, tappar sin kraft men istället för att utkräva hämnd hjälper Sofi och Hauru henne.


Filmens handling påminner om en gammal folksaga. Jag undrar... Kollar på interwebben och finner att filmen bygger på en bok skriven av brittiskan Diana Wynn Jones. Ok.

Så mycket av det som vi får se i denna film är bekant från Miyazakis världar, men jag blir inte lika betuttad i denna film som de tidigare. Den är visuellt mycket spännande, den har en hel del humor (hunden med astma!), och historien borde falla mig på läppen. Men till slut tycker jag nog som Clara att den inte har så himla mycket handling. Oj då.


Av de övriga filmerna från Ghibli är denna mest jämförbar med Spirited away.

Jag ger Det levande slottet tre elddemonder av fem möjliga.

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar